Minister van Sport Philippe Muyters kan niet naar passage Ronde van Frankrijk kijken

Op 5 juli 2015

Minister van Sport Philippe Muyters zette zondag samen met Borsbeeks sportschepen Walter Kiebooms een topchrono neer tijdens het bobsee-event Summer City Bobbing in Borsbeek.

Hanna Mariën, Borsbeekse en voorzitster van de Belgische Bobsleefederatie, zette wielen onder een 180 kilogram zware slee waardoor je per twee een zo snel mogelijke tijd kon neerzetten. Het evenement Summer City Bobbing in Jamaicaanse sfeer zal deze zomer nog enkele andere steden aandoen.

De Belgian Bullets, onze bobsleevrouwen, waren aanwezig om tips te geven en te helpen bij het remmen. Het 30 meter lange parcours was veilig afgebakend met strobalen, en dat was nodig, want sturen via twee touwtjes bleek niet voor iedereen evident. Een enkeling crashte in de nadarafsluiting, gelukkig zonder erg.

Ook de politiek stuurde twee teams. Vlaams sportminister Philippe Muyters (N-VA) trad samen met Borsbeeks sportschepen Walter Kiebooms (N-VA) aan. Met Muyters als piloot en Kiebooms als remmer zetten ze een verrassend scherpe chrono neer. De eerste afdaling gebeurde in 4:75 seconden, wat op dat moment de tweede sterkste chrono was, na oud-bobsleeër Stefan Freeling en zijn zoon Colin (4:33). “Ik had het zelf niet verwacht”, reageerde minister Muyters. “Het is in ieder geval een leuke attractie. Borsbeek is klaar voor de doortocht van de Ronde van Frankrijk: dat zie je zo. Ik herinner me het volksfeest dat het enkele jaren geleden in Edegem was. Spijtig kan ik maandag niet zelf de Ronde-doortocht in de Zuidrand volgen, want ik moet als vertegenwoordiger van het WADA (World Anti-Doping Agency) naar Luxemburg voor een conferentie.”

Ook Walter Kiebooms stond versteld van zichzelf. “Hij sprong er wel wat onorthodox in, zo op zijn knieën. Normaal zit je op je poep”, lachte bobsleester Elfje Willemsen.

Ook burgemeester Dis Van Berckelaer en schepen Ken Casier waagden zich als team aan de afdaling. Zij klokten af op 4:79. “Die tijd is niet van belang voor mij. Borsbeek is klaar voor de Ronde van Frankrijk, dat telt”, zei Van Berckelaer.

Hanna Mariën deed de bobsleerace met haar nichtje Bo (8). Normaal was de minimumlengte 1 meter 50, maar voor Bo en haar tante Hanna werd een uitzondering toegestaan.

“Het remmen is spectaculair”, vond Jan Govaerts, die zich samen met Marc Florens had ingeschreven. Omdat het geen overrompeling was, mocht iedereen twee afdalingen maken, wat het alleen maar leuker maakte. Jan en Marc klokten af op 5:26. “De remmer moet onderweg in de slee springen. Als je niet stuurt, vlieg je echt wel het decor in. Ik ben ervan geschrokken hoe smal zo’n bobslee is. Mijn respect voor Hanna en co is alleen maar gegroeid.”