Rita Schouppe-Moons

Rita (1949) is geboren en getogen in ‘Klein-Brabant’.  Ze doorliep respectievelijk de kleuter- en lagere school en humaniora in Oppuurs en op internaat in Opwijk. Management, verkoop en zelfs elektricien zijn een aantal van de kortlopende cursussen die ze achteraf nog volgde.  Nu nog volgt ze dagelijks de University of Life.

Op persoonlijk vlak heeft Rita een bewogen leven achter de rug onder andere met het gedwongen afstaan van haar pasgeboren zoontje.  De zorg voor de ‘underdog’ is een rode draad doorheen haar leven.  De zorg voor haar zieke vader en moeder en tot slot ook haar gehandicapte echtgenoot JiePie.  De diagnose dat hij leed aan MSA, Meervoudig Systeem Atrofie, kwam voor beide hard aan.  Ze moesten op zoek naar een woning die toegankelijk was voor JiePie.  Deze vonden ze in Borsbeek.  JiePie overleed in 2009.

Rita is mama van twee zonen en oma van twee kleinkinderen.

In 2010 stond Rita mee aan de wieg van N-VA Borsbeek.  Ze was in het begin verantwoordelijk voor de communicatie/organisatie van de afdeling.  Ze  beheert de Facebook pagina van de afdeling.  In 2012 werd ze mee lid van het college van burgemeester en schepenen.  Zij is OCMW- voorzitter en schepen van sociaal zaken, andersvalide en minder mobiele mensen, senioren- en welzijnsbeleid en kinderarmoede.

In haar vrije tijd houdt Rita zich vooral bezig met haar MSA-vereniging waarvan zij de oprichtster is.  Ze is enorm fier dat minister Jan Jambon sinds 2011 mee peter is van deze patiëntenvereniging.  Sinds het overlijden van N-VA-collega Flor Van Noppen in 2014 werkt Rita nog harder om haar grote droom, een remedie vinden voor deze ziekte, waar te maken.

Voor meer informatie: www.msa-ams.be

De Amerikaanse politiek volgt ze ook heel geboeid sinds 1959.  Ze had een duidelijke boon voor de jonge senator Kennedy die presidentskandidaat was naast Nixon.

De zoektocht naar haar zoon kende dank zij haar politiek mandaat een prettig einde.  Na 43 jaar vonden zij elkaar terug.