Speerpunt: N-VA Borsbeek zet in op Nederlands voor anderstaligen

Als N-VA hechten we veel belang aan de Nederlandse taal. Een gemeenschappelijke taal is een sine qua non om communicatie mogelijk te maken en mensen met elkaar te verbinden. Als we werk willen maken van een gemeenschap waar iedereen zijn plaats heeft, dan kunnen we niet zonder Nederlands als gemeenschappelijke taal.

Wij pleiten dan ook voor een aantal initiatieven om mensen Nederlands aan te leren. Eerst en vooral bouwen we de bestaande buddywerking binnen ‘BAM empowerment’, die gericht is op de zoektocht naar een job of opleiding, uit met mentors die vrijwillig mensen Nederlands willen leren. We kijken ook of er een mogelijkheid is om samen te werken met organisaties zoals Atlas om echt klassikale cursussen te organiseren.

Om ervoor te zorgen dat iedereen de mogelijkheid heeft om deel te nemen aan de lokale gemeenschap, investeren we in extra taalcursussen. Deze worden aangeboden aan inwoners van Borsbeek in de vorm van een premie. Inwoners die het Nederlands niet of slechts beperkt machtig zijn hebben hier recht op.

Deze premie is gericht op EU-burgers die een basiscursus Nederlands willen volgen of niet-EU burgers die hun Nederlands nog willen verbeteren na het volgen van de verplichte cursus N2T die deel uitmaakt van het inburgeringstraject. Zij kunnen een cursus volgen bij een erkende organisatie voor taallessen.

Ontdek ons volledige programma hier: https://borsbeek.n-va.be/verkiezingen/programma.