Borsbeek bindt strijd aan met bedrijfsleegstand

Op 11 juni 2018, over deze onderwerpen: Gemeente, Lokale economie, Verkiezingen 2018

De gemeente heeft sinds kort een samenwerkingsakkoord met bizlocator, het online platform voor bedrijfsvastgoed dat gesteund wordt door de Vlaamse overheid. Dit stelt eigenaars van leegstaande panden in staat om hun vastgoed aan te bieden aan ondernemers die op zoek zijn naar een huur- of kooppand in Borsbeek.

Schepen van lokale economie Ken Casier: ‘De leegstand van bedrijfsvastgoed in Borsbeek is sowieso al heel laag, zeker als je vergelijkt met de ruime regio. Zo was er volgens de provincie in 2017 maar 5% leegstand in Borsbeek, in vergelijk met 8,8% in vergelijkbare gemeenten. Maar elk leegstaand pand is er één te veel. Door de samenwerking met bizLocator geven we eigenaars een extra forum om leegstaand vastgoed te koop of te huur aan te bieden en maken we het makkelijker voor nieuwe ondernemers om een zicht te krijgen op wat er allemaal beschikbaar is in Borsbeek.’

Enkele maanden geleden keurde de gemeenteraad ook al een nieuw subsidiereglement goed om startende ondernemers in Borsbeek een duwtje in de rug te geven. Schepen Casier: ‘Doel van de subsidie is om ondernemers een extra duwtje in de rug te geven om zich in Borsbeek te vestigen. De subsidie bestaat uit een basisbedrag dat kan verhoogd worden indien men zich vestigt in een leegstand bedrijfspand. Ook hier maken we dus werk van het zo snel mogelijk invullen van leegstaande panden.’

Geïnteresseerde vastgoedmakelaars en professionele aanbieders kunnen terecht op het bizLocatorplatform.

Het bizLocatorplatform is beschikbaar op de gemeentelijke website via volgende link: https://www.borsbeek.be/product.aspx?id=309.

De gemeentelijke subsidie voor startende handelaars vindt men hier terug: https://www.borsbeek.be/product.aspx?id=204.

Hoe waardevol vond je dit artikel?